BMW markası, elektrikli iX1'in giriş seviyesi eDrive20 versiyonunu Türkiye’de satışa sundu. Ancak (aynı Mercedes-Benz EQA’da olduğu gibi) “ucuza” satmak istemediği için aracı % 40 vergi dilimine girecek şekilde fiyatlandırdı. 150 kW’lık BMW iX1, eğer 52.000 TL daha düşük liste fiyatına sahip olsaydı, anahtar teslim 1.914.000 TL’den satışa sunulabilirdi.

2023 yılı otomobil satışları açısından rekorlarla geçti ancak; premium markaların satışları daha dikkat çekiciydi. Süper sport temsilcilerinden Lamborghini markasının 2026'ya kadar sadece Türkiye’de değil tüm dünyada satış kotaları dolmuş durumda. Bu normal fakat; tüm dünyada Bentley düşüşte iken Türkiye’de ise satışlarını en fazla artıran ultra lüks marka olmayı başardı!

Lüks premium markaların temsilcilerinden Porsche, yeni oyuncağıyla karşımıza çıktı. % 60 ÖTV ile geleceği için fiyatı güncel içten yanmalı motora sahip Macan’a göre daha uygun olacağından Taycan örneğinde gördüğümüz gibi daha yüksek satış adetlerine ulaşacaktır.

Volkswagen Golf makyajlandı ancak; dışarıdan bakıldığında değişim o kadar az ki, küçük bir operasyon da diyebilirsiniz. Motor özellikleri konusunda da fazla değişiklik yok fakat; ChatGPT gibi yenilikler sizi etkileyecekse sizin için Golf “yenilenmiş” olabilir!

Almak istediğiniz otomobil ÖTV Muafiyeti sınırını geçtiyse hemen moralinizi bozmayın. Firmaların genel merkezleri bu ay ekstra bir kampanya yaparak fiyatlarda indirime gidiyorlar. Dolayısıyla bazı otomobillerin fiyatı sınırın altına düşüyor. Düşmese bile ekstra siz de pazarlık yaparak fiyatı, 1.591.200 TL’nin altına getirtebilirsiniz!

“Geçen yılı nasıl bitirdiysek yeni yıla da öyle başladık” demiyoruz! Çünkü; çok daha hızlı başladık. Tüm markaların CEO’ları, otomotiv dernekleri başkanları ve tüm otomotiv gazetecileri dahil herkes yanılmış görünüyor. Zira hepsi pazarın küçüleceğini söylemişlerdi. Biz ise  31 Aralık 2023 tarihli haberimizde en azından seçime kadar piyasanın hayli hızlı olacağından bahsetmiştik!

20 Ocak 2023 tarihi TOGG için özle bir tarih. Çünkü bu günden itibaren artık isteyen herkes TOGG’un mobil uygulaması Trumore üzerinden sipariş verebilecek. İşte bu gün biz de T10F’den bahsedelim istedik! 2025 yılı içerisinde önce Türkiye’de, sonra ise Avrupa pazarında kullanıcılarla buluşacak olan T10F, RWD-arkadan itiş 160 kW tek motorlu ve AWD-dört çeker 320 kW çift motorlu olmak üzere iki versiyona sahip.

En son 2018 yılında getirilen Merdedes-Benz GLE Serisi, kıtalararası bir yolculuktan sonra Türkiye’ye merhaba dedi. Amerika’da üretildiğinden ilave % 50 gümrük vergisine karşın, 2.0 litre dizel motorla bir alt ÖTV vergi dilimine girdiği için fiyatı çok yükselmedi!

Türkiye’de “çalışan” bir argüman var: “Fiyatlar artacak, bir daha bu şartlarda otomobil alamazsın!” Sürekli beklenti içerisine sokulan ve yanlış yönlendirilen insanlar da otomobil alımına yöneldiği için 2023 yılı rekorla geçti. Gelin görün ki; geçen yılın son 3 ayında otomobil alan herkes şu an için zararda gözüküyor!

Eylül’de çıkan haberlere göre Kasım ayından itibaren Türkiye’ye getirilmesi planlanan Citroen C5 Aircross 1.2 Hybrid e-DCS6'nin Türkiye fiyatı yeni açıklandı. Lansmana özel 1.860.000 TL’den piyasaya çıkan C5 Aircross 1.2 Hybrid e-DCS6, özellikle şehir içinde % 30 daha düşük yakıt tüketimi ile dikkat çekiyor!

Aralık ayı otomobil satışları açıklandı ve 2023 rekorlar yılı olarak tarihe geçti. Geçen yıl 311.352 adedi yerli, 655.989 adedi ise ithal olmak üzere toplam 967.341 adet otomobil satıldı. Ticari araçlarla birlikte 1 milyon rakamı geçildi ancak; sadece otomobil satışları 1 milyona ulaşamadı. Ayrıca Temmuz’dan itibaren 2022'ye göre satışlardaki artış hızının düşmesi gözlerden kaçmadı!

Demek ki otomobil sadece Türkiye'de bir yatırım aracı değil. 1999 yılında 55.000 Dolar seviyesinden piyasaya sunulan stock bir Nissan Skyline R34 GT-R, bugünlerde 200.000 Dolar gibi bir fiyattan alıcı bulabiliyor. Çünkü bu efsane otomobil 25 yaşına girdi ve artık Amerika'ya 2. el olarak ithal edilmeye başlandı.

Yılın son günü yaptığımız haberde % 90 engelli raporu olanlar için ciddi fırsatların olduğundan bahsetmiştik. Ancak firmaların yapmış oldukları zamlar bazılarımızın hayallerini suya düşürmüş olabilir. O markalardan biri de Audi. A3 modeline yapılan zamdan sonra % 90 engelli raporu olan bir vatandaş bu aracı alamayacak!

Herkesin merakla beklediği ÖTV muafiyet sınırı beklendiği gibi yeniden değerleme oranı kadar artırılarak 1.004.200 TL’den 1.591.200 TL’ye çıkarıldı. Böylece alınabilecek otomobil alternatifleri artmış oldu. Firmaların ekstra indirim yapmaları durumunda fiyatı 1.591.200 TL’yi geçen araçları bile almak mümkün!

2024 Motorlu Taşıtlar Vergisi’nin açıklanmasıyla birlikte gözler elektrikli otomobillere çevirildi. Yeniden değerleme oranı olan % 58,46'ya göre en düşük MTV 1.008 TL olacak. 4x4 TOGG’un ödeyeceği yıllık MTV’nin 40 bin TL’yi aşması dikkatlerden kaçmadı! Bu arada elektrikli araçların MTV’si, normal motorlu araçların dörtte biri olarak hesaplanıyor!

Motorlu Taşıtlar Vergisi yeniden değerleme oranı kadar, yani % 58,46 seviyesinde artırılıp Resmi Gazete’de yayımlanarak 1 Ocak 2024 tarihinden itibaren yürürlüğe giriyor. Sıfır otomobillerde en düşük vergi 4.032 TL olurken, BMW M8 Coupe modeli ise 160.285 TL Motorlu Taşıtlar Vergisi ödeyecek.

2014 yılından itibaren Türkiye’de üretilen Ford Courier, tamamen yenilendikten sonra Romanya’daki Ford Otosan Craiova fabrikasında üretilmeye başlandı. Yani 10 yıldır yerli kimlik taşıyan Courier artık ithal sınıfında ancak yine Koç Grubu bünyesinde üretilmesi tek tesellimiz. Fiyatının 200.000 TL civarı artması sizi biraz düşündürebilir. Umarız sonu Connect gibi olmaz!

ÖTV muafiyetli araç alma sınırı 2023 yılı için 1.004.200 TL idi. 2024 yılına girildiğinde bu rakamın yükseltimesi beklentisi içerisinde insanlar. Ancak Chery, yeni yılı beklemeden iki modelinde özel indirim yaparak araçları ÖTV muafiyeti kapsamına aldı. Örneğin Tiggo7 Pro’yu 557.000 TL’ye alma şansınız var.

Türkiye’deki ÖTV’den dolayı Mercedes-Benz, ülkemize özel konfigürasyonda araç üretiyor. Yeni E Serisi 180 AMG modelinde de kullanılan 1.5 lt hacmindeki benzinli motor 170 HP gücüyle GLC ve GLC Coupe’ye yeterli performansı sağlayabiliyor. Bu motor araçlara 2 milyon TL gibi bir avantaj sağlıyor.

Türkiye’de hafif ticari araçların sıfır satışlarında alınan ÖTV oranı % 4-15 arası. Elektrikli araçların en alt ÖTV diliminin de oranı % 10. Yani normal motorlu hafif ticari araçların zaten ÖTV’si düşük olduğu için, elektrikli hafif ticari araçların “otomobil” gibi bir fiyat avantajı yok!